woensdag 12 oktober 2011

GELATINEPRINT

Hier is gebruik gemaakt van stempels en gescheurde strookjes papier

Hier van stempels en gedeeltelijk overdrukken

Hier stempels, strookjes papier en gedeeltelijk overdrukken.
De proefjes hierboven heb ik vanochtend gemaakt. Het is zonde de gelatine te laten bederven toch?????
Rini vroeg me uit te leggen hoe het gaat met de gelatineprint.
Bij deze:
Je meet de hoeveel water je nodig hebt om de gelatineplaat te maken die je wilt. Ik had nu kleine vleeswarenbakjes gebruikt, maar dan kun je ook maar kleine afdrukken maken. De vorige keer had ik de bakplaat van de oven gebruikt. Giet de vorm vol met water en giet het water dan in een maatbeker. Dan moet je uitrekenen hoeveel gelatine je nodig hebt. Je gebruikt 3 x zoveel als op de verpakking staat aangegeven zodat het heel stevig is. Volg de gebruiksaanwijzing op de verpakking en giet de gelatinemassa in de te gebruiken vorm. Laat die een paar uur opstijven in de koelkast.
Dan kun je de plaat uitstorten op b.v. een opengeknipte vuilniszak of gewoon in de vorm laten.
Met een rubberen roller breng je dun verf aan op de gelatineplaat en daarna druk je er een lapje stof of een velletje papier op en wrijft die aan. Als je het zo doet heb je gewoon een effen afdruk, maar je varieert door b.v. 2 kleuren verf te mengen. De proefjes hierboven zijn b.v. een mengsel van oranje en briljantblauw, dan krijg je ook wat groenig/bruine tussenkleuren.
Je kunt ook :
   Dingen (draadjes, blaadjes veren, uitgeknipte vormpjes) op de verf te leggen voordat je de stof of het papier erop legt zodat er een uitgespaarde afdruk overblijft. Zie de gescheurde strookjes op de bovenste foto. Daarna kun je nog een ghostdruk maken door het voorwerp te verwijderen en dan nog een keer af te drukken. Dan is juist de verf onder het voorwerp dikker en geeft een positieve afdruk.
  Stempels in de verf drukken en zo verf verwijderen enz.

Je kunt verschillende lagen maken en het wordt steeds mooier.

Er zijn diverse filmpjes op You tube te vinden. Deze b.v.
http://www.youtube.com/watch?v=8lW3aPDQ4tk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nZ6Y9gJNop8
http://www.youtube.com/watch?v=m33cWSZ9Qe8&feature=related
En er is ook een blog van iemand die dit doet:
http://printmakingwithoutapress.blogspot.com/

Veel plezier ermee.

4 opmerkingen:

Aart zei

Dank je wel voor de uitleg, vanmorgen ben ik op zoek geweest naar Gelatine, maar heb het niet gevonden. Nu heb jij voor mij een gebruiksaanwijzing gemaakt! Super!!
http://quiltaart.blogspot.com

Catharina Maria zei

Joke wat heb jij mij in die korte tijd dat ik jouw blog pas bezoek al een hoop kennis bijgebracht .
Dikke pakkerd daarvoor van ♥RINI♥

Elly Wijnen zei

Heel mooi!

christina zei

Ik heb het wel eens gedaan, maar niet echt mijn ding. Wat jij gemaakt hebt ziet er wel mooi uit. Het zal wel de ervaring zijn he.