donderdag 20 september 2012

TRANSFERVERF

synthetisch velour

organza, op een witte achtergrond gelegd.

satijn, vervormd door de hitte

Lutradur

Evolon

Satijn

Lutradur

satijn



satijn
Vandaag was Hennie er weer en zijn we met transferverf bezig geweest. Op de blog van Nienke had ik ooit gezien dat ze met kleurplaten en transferverf bezig was geweest en dat hebben we nu ook gedaan. Even naar de supermarkt gefietst om van mijn uitgeprinte kleurplaten laserkopieën te maken. Een kleurplaat echt ingekleurd met verschillende kleuren, heel rustgevend, en een kleurplaat over de volle breedte met verschillende kleuren bewerkt. Ik vind de kleuren van transferverf wel erg knallen, dus heb ik nadat ik afdrukken had gemaakt van de ingekleurde kleurplaat en van een vlechtwerkje van paars en limoengroen,  andere vellen die vlekkerig waren geverfd gebruikt om de kleur een beetje weg te drukken. Dat is aardig gelukt.  Ook heb ik repen gescheurd van geverfde vellen en die er weer overheen gestreken. Het zijn uiteindelijk dus een paar lagen transferverf over elkaar geworden voor ik tevreden was.
Ik dacht ook een leuk experiment te doen met een lapje synthetische satijn en daarbovenop een synthetisch kanten lapje zodat -dacht ik- de verf door de gaten van het kant zou gaan en er een kantpatroon op de satijn zou komen en het kant ook geverfd was. Dat is niet gelukt. Op alle blogs las ik dat je vooral heel heet moet strijken om goede kleuren te krijgen. Dus had ik mijn strijkijzer op linnen gezet en stevig gestreken. Toen ik de lagen van elkaar wilde halen bleken de drie lagen een geheel te zijn geworden. De kant was grotendeels gesmolten en zat vast aan het papier en het satijn.

Uiteindelijk heb ik het grotendeels uit elkaar getrokken gekregen, waarbij het kant helemaal stuk ging en heb ik het lapje in het water gelegd om het papier te weken. Het satijnen lapje is nog best aardig geworden. Maar de les is: het kan dus ook té heet zijn.


Does heeft in mijn werkkamer een eigen stoel en een kleedje en waar gaat ze liggen? In de doos met organza!

-->

-->
Leuk dat je even op mijn blog kwam kijken. Ik vind het heel leuk als je commentaar achterlaat en/of volger wordt.
Fijne dag, Joke

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is zo verrassend dat de verf op de stof zoveel feller kleuren geeft dan op papier.
Speciaal effect, organza met hondenharen :-)

Anoniem zei

Het is zo verrassend dat de verf op de stof zoveel feller kleuren geeft dan op papier.
Speciaal effect, organza met hondenharen :-)

Anoniem zei

oeps, eentje teveel!

Hannie de Beer zei

Erg goed geworden je transfers. Eigenlijk kan het niet mislukken Vooral de velours is prachtig van kleur geworden
Een mooie verzameling,je hebt weer genoeg keus!

Hannie de Beer zei

Does weet wel waar het lekkerste plekje is!

christina zei

Het is mooi om de verschillen te zien.

Catharina Maria zei

Prachtig vind ik het allemaal Joke , en Does doet wat iedere hond en kat doet , zijn eigen plekje zoeken .
Lieve groet ♥RINI♥

Unknown zei

ik wil graag verven op organza. we maken aanbiddingsvlaggen maar zou graag een afbeelding op de vlag willen maken wat moet ik daarvoor doen. wie verkoopt bv de juiste transferverf?


zie onze website mocht je willen weten wat we doen. www.hinenibanners.com