woensdag 29 augustus 2012

WOL EN BEHANGLIJM


Een van de berichten die erbij ingeschoten was doordat mijn foto programma voor de vakantie niet werkte was over de middag die ik met Hennie (mijn "knutsel"vriendin) bezig ben geweest met wol en behanglijm.
In februari had ik een driedaagse workshop gedaan met Nynke van Amersfoort waarbij we vliezen maakten van behanglijm en vlas. Toen had ik al bedacht dat dat dus ook met wol moest kunnen. De vorige keer hadden we inderdaad vliezen van viltwol en behanglijm gemaakt en dat ging goed. Deze keer wilden we 3-dimensionaal gaan werken en dus gebruikten we schaaltjes als mallen. De buitenkant is heel mooi vindt ik zelf, alleen de binnenkant is minder. Daar staat de scherpe rand van de mal scherp in en het glimt een beetje van de lijm. Het zou fijn zijn als ik daar een oplossing voor vond.  Misschien een keer proberen de wol aan de binnenkant te doen en niet zo hard in de rand te duwen? Of misschien niet helemaal droog laten worden om de mal, zodat ik de rand er nog een beetje uit kan duwen? Als iemand een suggestie heeft???

-->
Bedankt dat je even langs kwam en nog een fijne dag, Joke



4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Mooi zijn ze! Ik deed het wel met zijdevlizen en boekbinderslijm. Een scherpe rand kun je voorkomen door een tempexbol te gebruiken. En de glans kun je afzwakken met wat acrylverf, voorzichtig aanbrengen in de kleur van de vezels.

Marrie-jette zei

Ik vind de vliezen zoals ze nu zijn er juist mooi uitzien maar de binnenkant zie ik niet natuurlijk.
Misschien ze opnieuw nat maken met een beetje behanglijm en er hele kleine in stukjes geknipte stof in strooien?

Beth zei

I love the result. How about after shaping on the ramekin, slip it foo to dry?

iene zei

ik zou ze zo snel mogelijk uit de mal halen om te laten drogen, dan ben je denk ik gelijk van het glimmende laagje af en je kunt de rand nog een beetje bijwerken.
ik vind trouwens de naturelkleurige erg fraai!
groetjes
Evelyn