donderdag 29 maart 2012

AQUATINT EXPERIMENTEN



Gisteren ben ik met aquatint (Ecoline) bezig geweest. Daarmee kun je mooi sprayen. Bovenstaande foto was het eerste wat ik deed.  Het papier ingespoten met paars, turquoise en magenta.
Over een sjabloon heen gesprayd, het natte sjabloon afgedrukt en terwijl de inkt droog was met pure en verdunde chloor getekend en een spons erop gedrukt  en water erop gedruppeld. Het is een mooi achtergrondvel geworden.
Daarna onderstaande met rood, magenta en geel ingespoten en in de natte inkt verdunde chloor gedruppeld waardoor de vlekken ontstaan.

Dan weer een vel nu met blauw en groentinten en met pure alcohol gedruppeld. Daarmee krijg je dus veel strakkere kringen.
En kijk eens wat er op de achterkant gebeurt!
Dat bracht me op het idee om een vel aan twee kanten te verven en te kijken wat er dan gebeurt. De achterkant werd groen/blauw de voorkant roze/rood/geel en kijk eens wat een mooi resultaat. De kleuren van voor en achterkant gaan door elkaar. Een prachtige voorkant!
Toen nog een experiment met kaarsvet en zout. Met een kaars schreef en tekende ik op het papier voor ik de inkt erop spoot en in de natte verf strooide ik afwasmachinezout (ik heb al jaren geen afwasmachine meer, maar nog wel veel zout ;-)
Ook leuk.
Als laatste bedacht ik dat ik in een van mijn boeken van Sherill Kahn had gezien dat ze wattenschijfjes kleurde en dat heb ik ook gedaan.
In dit geval is druppelen denk ik beter dan sprayen, dan kun je kleiner werken. De kleuren zijn in het echt wel mooier dan hier op de foto.

Deze dag heeft wel weer wat leuke vellen voor mijn "verfdoos"  zoals Nynke van Amersfoort dat noemde opgeleverd. Dat was een idee waar ik heel veel aan had. Ik begin altijd met een witte lap stof, een wit doek, of een wit vel papier, maar Nynke vertelde dat ze een verfdoos had. Dat is een doos waar allemaal achtergronden in zaten waar je dan uit kon kiezen als je iets wilde gaan maken. Dus als mijn experimenten mooie resultaten opleveren gaan ze vanaf nu in mijn 'verfdoos'. En bovenstaande vellen vindt ik daar wel geschikt voor.
-->
Fijne dag,
Joke

10 opmerkingen:

Jeany zei

geweldig Joke, foto nr 5 en 6 zie ik niks verschijnen, maar de rest is geweldig!!

Hannie de Beer zei

Goh wat een mooie experimenten. Ik ken de inkt niet die je gebruikte, maar ik heb wel glimmermist met metallic erin .Ook heel fraai op papier!

christina zei

Het is een goed idee om uit zo'n verfdoos te kunnen putten.

Je hebt prachtige vellen gemaakt. Zou je dit ook kunnen toepassen op stof? Of is het speciale verf voor papier?

joke zei

Je kunt aquatint ook op stof gebruiken, maar of je dan dezelfde effecten krijgt weet ik nog niet. Ga ik nog proberen.

Beth zei

I have done some of these experiments on cloth. Glad you reminded me what wonderful effects can be gotten from acrylic paints and inks. Love your results AND the cotton pads.

vrouw Hommel zei

Wat een prachtige resultaten heb je gekregen door lekker te expirimenteren.
groet

iene zei

wat een prachtige papiertjes zijn dat geworden!
groetjes
Evelyn

DEKAKADO zei

Wat ben je heerlijk bezig geweest en waarschijnlijk lekker buiten. prachtige, verassende resultaten. Groetjes, Marleen.

Liesbeth Wessels zei

Geweldige ideeën, die wil ik onthouden gaan dus in het ideeënboekje. groeten van liesbeth

Dea zei

Deze zijn zeker mooi genoeg voor de verfdoos.