donderdag 31 december 2015

Het einde van het jaar en van deze blog!


Toen ik 11 jaar geleden begon als kunstenaar met een galerie was de naam van die galerie: De Schatten van de Waterlelie.
De galerie was nl. gevestigd in een oude watertoren die was omgebouwd tot een ecologische bijenkorf zoals de eigenaren het noemde. Er moesten alleen ecologische bedrijfjes/winkels in komen. Een galerie waarin alleen gerecyclede kunst werd verkocht paste daar wel in.
Toen ik een naam voor de galerie moest bedenken vond ik dat het iets met water te maken moest hebben. Het biologische eetcafé en het vegetarische restaurant die er ook waren heten respectievelijk de Waterjuffer en de Waterdrager. Toen bedacht ik dat een waterlelie groeit in de modder van de sloot (afval dus eigenlijk) en toch zo'n prachtige bloem voortbrengt, zoals mijn kunst ook groeide uit afval. En omdat ik op dat moment ook nog verhalenverteller was vond ik een naam die klonk als de titel van een verhaal wel toepasselijk.
Na anderhalf jaar stopte ik met de galerie en omdat ik mezelf eigenlijk niet echt als kunstenaar neer durfde te zetten, maar mezelf meer vormgever vond, veranderde de naam in Waterlelie Design.

Inmiddels dekt die vlag de lading niet meer. Ik gebruik in mijn werk nog steeds wel gerecyclede spullen ( paasei papiertjes b.v. ;-). Maar dat heeft zeker niet meer de overhand. Het woord design zet veel mensen ook op het verkeerde been. Inmiddels durf ik mezelf ook wel als kunstenaar te profileren.

Ik heb lang gezocht naar een nieuwe atelier naam, maar ik kwam er niet uit. Uiteindelijk heb ik besloten geen ateliernaam meer te gebruiken, maar gewoon onder mijn eigen naam te werken.
Dat had heel wat voeten in de aarde. Nieuwe domeinnaam en dus een nieuw e-mailadres, nieuwe facebookpagina, nieuwe visitekaartjes en dus ook een nieuw blog.
Toen moest ik dus ook bedenken hoe mijn nieuwe blog zou gaan heten.  Er zijn heel veel blog's die beginnen met de voornaam van de blogger en dan een toevoeging. Aart's Paradijs, b.v. of Kim's Hot Textile's, Tonny's Inspiratie. Maar wat zou het dan kunnen worden? Joke's Textiele Zaken?  Joke's kleurrijk textiel? Joke Hardenbol Art? Ik vond het allemaal niks. Ik kon niet echt een titel vinden die recht deed aan mijn heeeeel kleurrijke, maar ook heel veelzijdige werk. Het is niet echt in een hokje te vangen. Er is een ding dat het in ieder geval niet is: Zwart/Wit. Hoe vaak ik het ook probeer, het lukt mij niet om een werk te maken met weinig of geen kleur. Ik kan dat gewoon (nog) niet. Terwijl ik het vaak zo mooi vind.


Dus zo ontstond de naam Tisnietzwart/wit. En aangezien een schuine streep niet mag in een webadres verviel die.

Dus wil je op de hoogte blijven van mijn experimenten met allerlei materialen en alle andere dingen die ik op deze blog deelde kun je me voortaan hier vinden:


Ik hoop natuurlijk dat jullie je allemaal weer aanmelden als volger, want een blog bijhouden is alleen leuk als er ook mensen zijn die het lezen en reageren ;-)
Om dat te stimuleren ga ik op mijn nieuwe blog ook werk verloten onder degenen die zich als volger aanmelden.
Overigens heb ik mijn blog Waterleliedesign geëxporteerd naar mijn nieuwe blog, dus alle oude blogberichten zijn ook daar weer te bekijken. 
En voor iedereen die dt nog in het oude jaar leest:

Een heel fijne jaarwisseling! 

2 opmerkingen:

Eke zei

Succes op je nieuwe pad Joke, ik blijf je volgen! Alle goed voor het nieuwe jaar gewenst!

Beth zei

Happy New Year Joke. At first I was afraid you were going to stop blogging so now I will go to the new blog and sign up!! Best of success to you.