donderdag 12 november 2015

Spelen met Hennie

eindresultaat Joke
Eindelijk dan weer een Spelen met Hennie.
De structurele aanpak die we van plan waren door een heel boek door te werken staat even op een laag pitje. Ik ben nl. het boek kwijt!!! Het zal ongetwijfeld wel weer ergens tussenuit komen, maar uit ervaring weet ik dat dat lang kan duren. Dus hebben we deze keer iets anders gedaan. Ik ben een erge fan van fabric paper en in een boek van Linda Monck zag ik dat ze i.p.v. verdunde houtlijm of boekbinderslijm vliesofix gebruikte. Dat wilde ik ook wel een keer proberen. Want het nadeel van verdunde lijm is dat je eigenlijk niet met heel dun papier kunt werken. Servetten e.d. lossen op in de lijm en als je er met de kwast overheen veegt, veeg je gelijk het papier weg.
Dus gingen we vandaag fabric paper maken met vliesofix. En van het resultaat een kaartenmapje. Dacht ik........ Hennie dacht daar anders over en maakte haar eerste lap gewoon met verdunde boekbinderslijm. Vliesefix heeft nl. ook een nadeel. Het werkt fijn als je een groot stuk papier op de stof wilt plakken, maar als je kleine stukjes wilt scheuren wordt het lastiger.  Als je het op de stof strijkt zitten de elkaar overlappende stukjes papier los. Je zou dan natuurlijk de vliesofix eerst op het papier kunnen strijken en het dan scheuren. Als tweede lap gebruikte Hennie ook vliesofix en papieren zakdoekjes. En dat ging heel goed.
Ik had een poos geleden in het park waar ik de hond uitlaat een geluksballon gevonden. Dat is kennelijk een nieuwe rage. Het is een papieren ballon, die de lucht ingaat met een brandend kaarsje erin (zal de brandweer leuk vinden, daaaag rieten dak!)
Deze ballon was zonder schade te maken in het gras geland, en ik vond het papier waar hij van gemaakt was wel boeiend, dus meegenomen.
Nu dacht ik: dat kan ik mooi gebruiken. Dus met vliesofix op een lap witte katoen geplakt. Van het kaartenboekje was ik inmiddels ook al afgestapt, want: wat moet een mens met een kaartenboekje?
Een omslag voor een schrijfblok werd het, leuk voor de verkoop ;-)
Braaf volgens de instructie in het boek aan 2 kanten van de stof papier geplakt (Joke, je ging een omslag maken voor een schrijfblok. Dat blok plak je erin, dus je ziet niets van de binnenkant)
Zinloos dus, want inderdaad je ziet in dit geval de binnenkant niet. Het werd alleen extra lastig om het schrijfblok erin te plakken.
Maar goed, we hebben lekker zitten klungelen ;-)
We hadden niet zoveel tijd, dus van Hennie zijn alleen de lappen af. Het is er niet meer van gekomen om er ook iets van te maken. Ik heb later op de dag  het schrijfblok nog even afgemaakt. Met acrylinkt heb ik op het papier gedruppeld en dat nat gespoten, uit laten lopen enz. En er een bandje omheen gemaakt.
En met de fabric paper lappen gaan we volgende keer iets heeeeeel anders doen.
lap Hennie met verdunde lijm

lap Hennie met vliesofix

lap Joke voor het verven

5 opmerkingen:

Marlien zei

je weet het zo beeldend te vertellen. :-D
En ooh wat herkenbaar boeken en zo die opeens weg zijn.
Ik zat afgelopen wek elke avond op de bank te haken.
Garen en werkstuk zijn niet van de bank af geweest en toch ben ik nu al 3 dagen mn haaknaald kwijt. B-)

Hélène zei

een leuk experiment enne heb je het boek al?

Maya zei

Lekker gespeeld! en is het nutteloze niet vaak het leukste om te doen? mooie resultaten trouwens!

Beth zei

I love playing with good friends. I really like the "leaf" prints on the paper. Soft lines.

Janny de Roo zei

Net als Hennie, herken ik jouw problemen met de lijm niet hoor. Ik neem verdunde behangerslijm of de goedkoopste kinderlijm (Action) en lekker kliederen maar.....Jammer dat ik nu even niks kan, ofschoon het wel weer gaat kriebelen.De bovenste laag van servetten mogen immers best geschonden op de ondergrond komen. Staat alleen maar leuker !